EU financiranje

Rezultati praćenja Školske sheme

Školska shema

Što je pokazalo Izvješće o praćenju provedbe Sheme školskog voća i povrća u školskoj godini za razdoblje od 2017.-2022. ?

Aktivnosti praćenja provedbe, vrednovanja postignutih rezultata i ocjenjivanja utjecaja Školske sheme na prehrambene navike i zdravlje školske djece u proteklom petogodišnjem razdoblju provodio je Hrvatski zavod za javno zdravstvo, u okviru mjere Praćenje i ocjenjivanje, čija se provedba također financirala iz Europskog fonda za jamstva u poljoprivredi. Mjerom se provjeravala djelotvornost i učinkovitost provedbe programa u školama pri čemu se posebna pozornost posvećuje promjenama i prihvaćanju zdravih prehrambenih navika. 

U nastavku donosimo nekoliko zanimljivosti iz Izvješća o praćenju provedbe Sheme školskog voća i povrća u školskoj godini za razdoblje od 2017.-2022. Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, koje je izradilo sljedeće upitnike na temelju kojih su prikupljeni podaci:

  1. Upitnci o učestalosti potrošnje voća, povrća i mlijeka za učenike 4-ih, 6-ih  8-ih razreda osnovne škole, te učenike 2-ih razreda srednje škole
  2. Upitnik o učestalosti potrošnje voća i povrća i mlijeka za roditelje
  3. Upitnik o učinkovitosti provedbe Školske Sheme

Prema podacima navedenoga Izvješća 47 % učenika i učenica uključenih u Školsku shemu nekoliko puta tjedno jede voće ili povrće, a 15% rijetko ili nikada. Također, 47% djece vikendom nikada ne konzumira voće ili povrće, dok 12% djece preko vikenda nikada ne jede jednu od dviju navedenih biljnih vrsta.

Većina učenika kao najdraže voće izdvaja jabuke, jagode, banane i lubenice. Vrste voća koju većina učenika najčešće jede su jabuke, slijede ih banane, dok su kivi, ananas, grejp i dinja vrste voća koje većina učenika ne voli jesti. Nadalje, najveći broj škola (43,5%) ocjenjuje kvalitetu dostavljanog voća vrlo dobrom i odličnom (13%), dok tri škole (13%) smatraju da dostavljeno voće nije zadovoljavajuće kvalitete odnosno da je kvaliteta loša.

Kao najdraže povrće učenici izdvajaju mrkvu, rajčicu, zelenu salatu i krastavce. Rezultati upitnika su pokazali da učenici najčešće jedu ono povrće koje im je ujedno i najdraže. S druge strane, učenici najmanje vole jesti povrće iz skupine cvjetastog povrća i to brokulu i cvjetaču, te lisnatog povrća (izuzev zelene salate) i to prvenstveno kelj, špinat i blitvu. Na temelju rezultata evidentno je da učenici više vole jesti voće nego povrće.

Upitnikom o učestalosti konzumiranja mlijeka i mliječnih proizvoda među učenicima četvrtih razreda osnovne škole procjenjivao se utjecaj programa na prehrambene navike i zdravlje školske djece. Rezultati govore kako 50% učenika konzumira mlijeko ili jogurt dnevno popije jednu šalicu, 23% dvije, a 17% više od jedne šalice mlijeka. Upitnik za roditelje pokazao je da njih 45% misli da škola ima značajan utjecaj na prehrambene navike njihovog djeteta, a njih 38% ima stajalište da škola nema utjecaj na prehrambene navike njihovog djeteta.

Također, roditelji pozitivno reagiraju podržavajući provedbu Sheme školskog voća i povrća smatrajući da se time pridonosi usvajanju dobrih prehrambenih navika. Prema rezultatima pitanja u Upitniku za roditelje ima li Shema školskog voća i povrća pozitivan utjecaj na prehrambene navike djeteta 58% izjavilo je da ima, a tek 17% da nema utjecaja, dok se ostali nisu izjasnili.

Pozitivnim se ocjenjuje odnos prema konzumaciji povrća s obzirom da svake godine sve više roditelja izjavljuje da se u okviru potrošnje namirnica u kućanstvu iz godine u godinu povećava udjel potrošnja povrća.

Facebook
LinkedIn
Twitter
Skip to content